Alice in Wonderland is an upcoming fantasy-adventure film directed by Tim Burton. It is an extension to the Lewis Carroll novels Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass. The film will use a [...]

Jennifer’s Body is a 2009 black comedy horror film written by Diablo Cody and directed by Karyn Kusama. The film stars Megan Fox, Amanda Seyfried, Adam Brody and Johnny Simmons and portrays a newly [...]

Sherlock Holmes is a 2009 film adaptation of Arthur Conan Doyle’s fictional character of the same name. The film was directed by Guy Ritchie and produced by Joel Silver, Lionel Wigram, Susan [...]

The Imaginarium of Doctor Parnassus is a 2009 fantasy film directed by Terry Gilliam and written by Gilliam and Charles McKeown. The film follows the leader of a travelling theatre troupe who, having made a deal [...]

Alice in Wonderland Movie Poster Megan Fox in Jennifer’s Body Sherlock Holmes Nominated for Golden Globe The Imaginarium of Doctor Parnassus

11 Jenis Manusia yang Didoa Para Malaikat

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si dia kerana tidur dalam keadaan suci."

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: "Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia".'"

Hanya sekadar duduk dalam keadaan bersuci sahaja kita telah mendapat doa para malaikat. Jika kita berzikir, membaca al-quran, InsyaAllah pahala yang kita perolehi berlipat kali ganda

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."

Terdapat satu cerita di zaman para sahabat dahulu. Dikatakan ada seorang yang datang ke masjid menaiki unta, dan pulang dari masjid berjalan kaki. Ini kerana pabila dia sampai ke masjid, dia bertanya "wahai sahabat, sudikah engkau menukarkan 1 tempat duduk saf dihadapan dengan unta ku ini?" . Disini kita dapat melihat umat dizaman Rasulullah keteguhan iman mereka dan berebut-rebut untuk mendapat ganjaran berada di saf hadapan.

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."


5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca Al-Fatihah

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."

Afdal menyebut "amin" itu adalah pada "a" disebut sepanjang 2 harakat dan pada "min" disebut sepanjang 6 harakat. Ada beberapa pendapat menyatakan ini sebenarnya ganjaran syurga(Insyallah) kerana Allah S.W.T. akan mengampunkan dosanya yang lalu.

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. "Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?" Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.' "

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"


9. Orang yang membelanjakan harta (infak)

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak'"


10. Orang yang sedang makan sahur

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."

Disamping dapat mengisi perut untuk menghadapi puasa di siang hari, ganjaran bersahur walaupun dengan memakan sebiji kurma adalah selawat para malaikat dan Sahur adalah satu-satunya perkara yang membezakan puasa umat islam dengan yang bukan islam.


11. Orang yang sedang melawat orang sakit

Sabda Rasulullah s.a.w., maksudnya:

"Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."

Share this post:

Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! reddit

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 Cute Geek Boys